Reilun kaupan merkki

Ajatus reilun kaupan merkkijärjestelmän perustamisesta on peräisin meksikolaisilta kahvinviljelijöiltä. Ensimmäinen järjestelmä, Max Havelaar, otettiin käyttöön Hollannissa vuonna 1988. Tällä hetkellä merkki on käytössä jo 17 Euroopan maassa ja merkkituotteet ovat monessa maassa saaneet jo merkittävän, 5 - 10 prosentin markkinaosuuden. Tärkein tuote on edelleen kahvi, mutta mukana on myös muita maataloustuotteita.
Suomen reilun kaupan edistämisyhdistys perustettiin vuonna 1998. Jäseninä ovat mm. Maailmankaupat, KePa, Kirkon Ulkomaanapu ja SAK. Järjestö on mukana myös merkkijärjestöjen kattojärjestössä FLO:ssa (Fair Trade Labelling Organizations International). Suomessakin ensimmäinen merkkituote on kahvi. Ensimmäiset reilun kaupan elefanttimerkillä varustetut kahvi- ja teepaketit tulivat myyntiin syyskuussa (1999) kaikkien kaupparyhmien liikkeisiin. Seuraavaksi kauppoihin pyritään saamaan reilun kaupan appelsiinimehu ja banaani.

Merkin kriteerit

Merkkijärjestön tehtävänä on valvoa ja tukea tuottajia. Valvonta perustuu kirjallisiin selvityksiin, säännöllisiin ja yllätysvierailuihin ja työntekijöiden haastatteluihin. Merkkijärjestön toiminta rahoitetaan merkin käytöstä saatavilla lisenssituloilla sekä valtion ja EU:n avustuksilla. Tuottajien aseman parantamiseen pyritään seuraavilla kriteereillä:

  • Kauppaa käydään suoraan kolmannen maailman tuottajien kanssa.
  • Tuottajille maksetaan maailmanmarkkinahintojen vaihtelusta riippumatota, mutta maailmanmarkkinahintaa korkeampaa hintaa. Esimerkiksi kahvin suhteen hinta on tällöin noin kaksinkertainen maailmanmarkkinahintojen ollessa alhaisia ja 5 prosenttia suurempi niiden ollessa korkealla tasolla.
  • Tuottajille taataan pitkät sopimukset ja mahdollisuus ennakkorahoitukseen.
  • Tuottajat noudattavat ympäristömääräyksiä ja saavat lisämaksun (10 %) luomutuotannosta.
  • Lapsityövoimaa ei käytetä.

Merkin tulevaisuus

Reilun kaupan merkin voima on siinä, että se tuo eettisemmin tuotetut kehitysmaatuotteet tavallisiin kauppoihin. Maailmankaupat eivät ole toistaiseksi saaneet tuotteitaan laajaan levitykseen. Merkkijärjestelmässä on kuitenkin toistaiseksi kaksi heikkoutta:

  • Järjestelmän tuotteet jalostetaan pääosin teollisuusmaissa ja näin ylläpidetään osaltaan maailmankaupan tärkeintä rakennevääristymää.
  • Merkkilisenssin saaneet teollisuusmaiden suuryritykset, esimerkiksi paahtimot, parantavat imagoaan, vaikka niiden toiminta muilta osin edelleen perustuu epäreiluun kaupankäyntiin, lapsityövoiman käyttöön ja luonnon tuhoamiseen.

Tulevaisuudessa järjestelmän piiriin tulevat myös kuulumaan kehitysmaissa jalostetut tuotteet.

Merkki Suomessa

Suomen merkkijärjestö on perustettu maaliskuussa -98. Merkki julkistettiin 30.09.1999, ja se näyttää tältä:

Vuonna 2003 Reilu kauppa sai uuden kansainvälisen logon:

Lisää tietoja aiheesta Reilun kaupan edistämisyhdistys ry:n kotisivuilta osoitteesta www.reilukauppa.fi.


[Edellinen sivu: Teollisuustuotteet] [Takaisin sisällysluetteloon] [Seuraava sivu: Kuluttajan muistilista]


Sivut päivitetty 3.2.2000.
Lähetä palautetta:

heikki.wilenius@iki.fi tai tuomas.yla-anttila@helsinki.fi